Отримати консультацію
Що таке скрам і як це працює?

Що таке скрам і як це працює?

Уявімо, ви влаштувались в компанію, де активно використовують методологію Scrum. Володіючи базовими знаннями, ви набагато швидше увіллєтесь в робочий процес та почнете працювати на “вдосконалення”. Процеси в скрам командах бувають різні, іноді індивідуально адаптовані, проте сенс, який вкладають в Scrum – незмінний. Якщо почати розбирати термінологію, то визначенню поняття “скрам” потрібно буде давати визначення. Ви вже заплутались? Це тільки привід розібратися в понятті детальніше. 

Зайдемо здалеку…у сучасному світі різко зросли складність технологій, поведінки ринків і навколишнього середовища, а також їх взаємодія. У цих умовах складності та невизначеності було створено фреймворк, який показує недосконалості в управлінні продуктом і методах роботи, щоб ви могли постійно покращувати продукт, команду і робоче оточення.

Фреймворк – набір базових елементів і правил; каркас на якому будується процес розробки.

Спочатку скрам застосовувався для розробки програмного забезпечення, проте згодом почав використовуватися і в інших промислових галузях: в школах, уряді, маркетингу, в управлінні організаціями, повсюдно і повсякденно в житті окремих людей і компаній. 

Навіщо потрібен Scrum?

Методологія навчає оптимізувати процеси, бути більш ефективним та підтримує розвиток кожного члена команди. В основі Scrum лежить постійне навчання та адаптація до мінливих чинників. Згідно Scrum, команда не знає всього на початку проєкту, але буде розвиватися, отримуючи уроки з робочого досвіду. У структурі Scrum закладена та свобода, з якою команди пристосовуються до мінливих умов і вимог користувачів. Робочий процес передбачає зміну пріоритетів і короткі цикли релізу, що сприяє постійному навчанню та вдосконаленню команди.

Артефакти та заходи Scrum 

Далі в статті ми будемо часто згадувати слово “спринт”, яке багатьом може здатися невідомим, тому заздалегідь дамо визначення поняттю. 

Спринт – це короткий часовий інтервал, протягом якого команда виконує заданий обсяг роботи. Як правило, спринт триває два тижні, хоча деяким командам простіше спланувати обсяг спринту на один тиждень, або поставити інкремент, що володіє достатньою цінністю за місяць.

Артефакт – це те, що ми створюємо, наприклад, інструмент для розв’язання проблеми. У Scrum існує три артефакти: беклог продукту, беклог спринту й інкремент з вашими критеріями готовності. Розберемось з функціями кожного. 

Беклог продукту (product backlog) – це головний список завдань, які необхідно виконати команді. Його веде власник (product owner) або менеджер продукту. Це постійно мінливий перелік функцій, вимог, поліпшень і виправлень, з якого складаються завдання для беклога спринту. Власник продукту постійно звертається до беклогу, змінює в ньому пріоритети та підтримує його актуальність. Може з’явитися нова інформація, завдяки якій з’являться нові способи розв’язання проблем. Не рідко відбуваються зміни на ринку. В такому разі, не завжди є сенс виконувати старі задачі. 

Беклог спринта (sprint backlog) – це список робочих завдань призначених для користувача, історій, або виправлень багів, відібраних командою розробників для реалізації в поточному циклі спринту. Перед кожним спринтом проводяться збори з планування спринту, на якому команда обирає, які завдання з беклогу продукту буде виконано в рамках спринту. Беклог спринту може не бути фіксованим і змінюватися по ходу спринту. Однак ніщо не повинно заважати досягненню основної мети спринту – того, чого команда хоче досягти за поточний спринт.

Інкремент (product increment) – це готовий до використання кінцевий продукт виконання спринту. Слово «інкремент» не так уже й широко зустрічається у звичайному житті. Проте, його часто визначають, як прийняті в команді критерії готовності продукту, контрольну точку, мету спринту, або навіть повну версію чи поставлений епік. Все залежить від того, якими критеріями готовності керується ваша команда і як обираються цілі спринту. 

Команда Scrum має систематичну низку заходів. Всі зустрічі різні й призначаються для окремих цілей. 

Організація беклогу. За цей захід несе відповідальність власник продукту. У число його основних обов’язків входять: приведення продукту у відповідність з його концепцією, постійне відстеження ринку та потреб клієнта. Для цього власник продукту і веде список завдань (беклог продукту), змінюючи в ньому пріоритети й підтримуючи його в актуальному вигляді, на підставі інформації від користувачів і команди розробників. 

Планування спринту. Під керівництвом scrum-майстра, команда розробників планує роботу, яку необхідно виконати протягом поточного спринту. На ньому приймається рішення про мету спринту. Потім в спринт додаються конкретно призначені для користувача історії з беклогу продукту. Ці історії завжди співвідносяться з метою. В кінці зборів з планування кожен член команди Scrum повинен мати чітке уявлення про те, що можна виконати за спринт і як поставити інкремент (мету). 

Спринт. Всі заходи, від планування до ретроспективи, проводяться протягом спринту. Після того, як часовий проміжок для спринту визначено, він повинен залишатися незмінним, поки ведеться розробка. Так команда буде отримувати цінні уроки з минулого досвіду і застосовувати зроблені висновки до майбутніх спринтів.

Стендап. Це щоденна коротка нарада, на якій учасники команди повинні бути в курсі того, що відбувається, не відхилятися від шляху до мети й отримати план роботи на найближчі 24 години. Найчастіше, в рамках стендапа, кожному учаснику команди пропонується відповісти на наступні три питання, пов’язані з досягненням мети спринту: що я зробив учора? Що буду робити сьогодні? Що мені може завадити? 

Огляд підсумків спринту. В кінці спринту команда збирається для перегляду демонстрації инкремента (або для його вивчення) в неформальних обставинах. Команда розробників презентує робочі завдання з беклога, які на той момент вважаються завершеними, на суд зацікавлених осіб і колег. Власник продукту вирішує, варто випускати інкремент чи ні, хоча в більшості випадків інкремент випускається.

Ретроспектива спринта. Ретроспектива проводиться, щоб команда задокументувала й обговорила всі успіхи та невдачі спринту, проєкту, людських відносин, інструментів, тощо. Мета ретроспективи – створити умови, щоб команда могла приділити увагу всьому, що вдалося, що потрібно поліпшити в наступний раз, і не зациклювалася на тому, що не вдалося.

Підсумок 

Методологія Scrum проста. Ви маєте зрозуміти правила, артефакти, заходи й ролі. Побудувавши певну структуру ви залишаєте місце для свободи вибору та пластичності. Ролі та планові заходи чітко сплановані протягом усього циклу розробки. Зберігається прозорість і колективна відповідальність. 

Коли ви ділитесь результатом своєї роботи з іншими членами команди, ви, в першу чергу, фіксуєте завдання у своїй голові. Розуміючи чим займається кожен член команди, ви в курсі зайнятості та схильності до певних навичок кожного окремого спеціаліста. Переваги в довгостроковій перспективі компенсують всі складнощі пов’язані з освоєнням нових принципів та побудування робочого процесу. 

Якщо ж ви почнете працювати в компанії (або працюєте вже), де не впроваджена методологія Scrum – проявіть ініціативу та кмітливість і візьміть на себе відповідальність покращити взаємодію і робочий процес завдяки цим знанням.

Катерина Станкова

Хочеш бути в курсі світу програмування, дізнатися про захоплююче життя розробників та лайфхаки, які допомагають працювати краще та відпочивати?

Все це в одній розсилці - без спаму!

Дякуємо за підписку

Обіцяємо не спамити. Чекай на цікавинки!

Отримати консультацію